I juni beviljades Livet Bitch! Scenkonst 3,6 miljoner kronor i effektstöd från Allmänna Arvsfonden för att sprida metoder och erfarenheter från sitt nationella arvsfondsprojekt Community Art Lab Sweden, CALS – bland annat i Sörmland. Vi tog oss en pratstund med projektledaren Grete Havnesköld för att få höra mer om projektet och hur de ska använda stödet.
Först och främst, vilka är Livet Bitch! Scenkonst?
– Vi är en scenkonstorganistaion som är konstnärligt operativa på flera platser, en del i Gnesta men framför allt i Södertälje och Huddinge. Vi har varit verksamma på heltid sedan 2017 och vi arbetar både med professionell scenkonst och i community baserade projekt inom scenkonst och film med unga.
Vad är community art för de som inte vet?
– Community art är en metod där människor i ett lokalsamhälle eller till exempel på en arbetsplats skapar konst tillsammans med professionella kulturaktörer.

Det bygger på ett samskapande där vanliga människor får använda konsten som ett verktyg för att uttrycka sig. Vårt arbetssätt går ut på att ungdomar och professionella kulturutövare skapar konst ihop där de unga deltar i processen från ax till limpa och är experter på det som ska berättas. I arvsfondsprojektet CALS har vi sedan 2022 genom våra samarbetspartners i Malmö, Göteborg, Arjeplog och Arvidsjaur byggt en digital plattform för ung community art och producerat för den. På alla platser har konstnärer och unga arbetat lokalt i konstnärliga processer medan vi har samordnat och ansvarat för den digitala plattformen där de färdiga verken visas.
– Det vi inte tänkte på från början var att alla inblandade konstnärer var scenkonstaktörer. Hur gör man scenkonst spridningsbar på en digital plattform? Vi insåg att vi behövde röra oss mot filmmediet men har utforskat många genrer: digital scenkonst, ljuddrama, musikfilm, videokonst, musikvideo, dokumentär, mokumentär dansfilm mm. Nu är vi uppe i 62 individuella verk från ett 30-tal projekt.Det vi inte tänkte på från början var att alla inblandade konstnärer var scenkonstaktörer. Hur gör man scenkonst spridningsbar på en digital plattform? Vi förstod att vi behövde röra oss mot filmmediet, men filmad scenkonst blir ju väldigt sällan bra. Verken som presenterades måste kunna stå för sig själva. Slutligen landade det i filmer, video- och ljudkonstverk. Nu är vi uppe i 62 individuella verk från 30-talet (?) projekt.

Ni har arbetat med CALS i tre år och nu har ni fått effektstöd för att sprida och följa upp resultaten under ett års tid, hur gör ni det?
– Vi har satt upp mål för hur många platser och kommuner vi ska nå med metoden och hur många ungdomar, förstås. Vi mäter också hur många nya platser och verksamheter vi lyckas implementera metoden hos, för det fortsätter att skapas nya projekt. I Sörmland ska vi till exempel samarbeta med Mer Dans åt Folket som ska dra i gång ett projekt i ett av Eskilstunas utsatta områden. Men framför allt vill Arvsfonden att vi mäter effekterna av spridningen, hur det påverkar människor. Inte helt enkelt men väldigt intressant.
– Den digitala plattformen är en viktig spridningsyta där nya aktörer kan ta stöd i vårt arbete, sedan är planen att åka ut och föreläsa för kommuner och andra verksamheter om de erfarenheter vi gjort inom ramen för metoden och hur man kan jobba platsspecifikt. Metoden kräver ju en fingertoppskänsla för platsen man verkar på – det är stor skillnad på att arbeta i glesbygd, i ett utsatt område eller i en storstad och man måste ha olika angreppssätt för att få ut mesta möjliga konstnärliga resultat.
Så det är inte bara idel framgångar?
– Vi har både upplevt kraften som finns i arbetssättet och när det inte nått ända fram. Själva grunden i community art bygger på samskapande där deltagarna får utrymme att framföra sina perspektiv, men det kan krocka med förväntningar från bidragsgivare eller med konstnärens vision eller förutfattade meningar om platsen och människorna. Att bygga samskapande på riktigt – hur förmedlar man den kunskapen och erfarenheten? Det är det vi hoppas kunna undersöka djupare och förhoppningsvis förmedla till andra under det här året.

Besök CALS plattform och ta del av verken här.
Läs mer om Livet Bitch! Scenkonst här.
Vi kommer förhoppningsvis få tillfälle längre fram att berätta om Art Lab Gnestas projekt Högkvarteret för gränslösa framtider som beviljades 5,8 miljoner ur Allmänna Arvsfonden. Så länge kan man läsa om det på Allmänna Arvsfondens webbplats.