Den 19 september samlades sörmländska kulturskapare på mötesplats Brandkärr i Nyköping för att lära sig mer om hur man kan arbeta med crowdfunding. Föreläste gjorde crowdfundingexperten Daniel Daboczy, som idag driver Helix Art Space (HAS) i Norra Tornen i Stockholm. Tidigare grundade han den framgångsrika crowdfunding-sajten Funded by me.

Den som förväntade sig att få några matnyttiga tips om hur man kan finansiera sitt kulturskapande fick tänka om – Daniels föreläsning kom att handla om så mycket mer än finansiering. Vi fick ta del av tankar om demokrati, sammanhang och om crowdfunding som ett verktyg för att bygga ett äkta engagemang kring det man skapar.

Daniel började med att konstatera att grundprincipen för crowdfunding är att vi är starkare tillsammans och att alla människor jagar sammanhang. I ljuset av detta är crowdfunding en möjlighet att bjuda in andra människor att ta del av, och hjälpa till med, ditt sammanhang. Detta i kontrast till föreställningen om att man tigger efter pengar eller allmosor. Ett citat som påtalade detta var ”Why chase clients or followers when you can have epic, raving fans.” Daniel menar att crowdfunding bör ses som en engagemangsmotor och inte som ett insamlingsverktyg.

Crowdfunding kan också vara ett testverktyg för att testa om den idén man har kommer flyga eller om den behöver ersättas av andra idéer. Crowdfunding innebär också att man gör en marknadsföringskampanj och i och med detta så är worst case scenario att du får uppmärksamhet. Därför menade Daniel att det finns många anledningar att prova – även i worst case är crowdfunding väldigt effektivt.

Nya begrepp som publiken fick lära sig var pregnancy-marketing, i vilken man arbetar på samma sätt som man arbetar med förväntan och förberedelser inför en födsel. Man berättar om vad man hoppas kunna åstadkomma och ju tidigare man involverar publiken desto bättre. Det ökar känslan av delaktighet. För att inte skapa dåliga relationer eller föreställningar om att du inte kommer någon vart är det dock viktigt att uppdatera regelbundet och om både positivt som händer och hinder du stöter på. Du vill hålla de som stöttar din kampanj uppdaterade och delaktiga.

På det sättet blir också crowdfunding ett crowd sourcing-verktyg där man kan räcka upp handen och be om hjälp med att ta sig över hindren som man stöter på längs vägen. Daniel tipsar också om att det är bättre att lägga upp en kampanj i mindre steg eller delmål snarare än att lägga upp ett enormt mål eftersom det är lättare att kommunicera såväl framsteg och hinder som processen i sig.

För att kunna locka människorna som man vill engagera i sin crowdfunding-kampanj är sociala medier helt centralt och här kan det vara gynnsamt att börja med att testa på sitt nära nätverk för att sedan expandera utanför sitt nätverk. Här blir ditt nära nätverk också en slags testgrupp för vad som kan fungera eller inte, förutsatt att du tror att de är rätt målgrupp för det du ämnar göra.

Förutom handfasta tips och generellt pepp kring crowdfunding fick publiken också lära sig att det finns olika typer av crowdfunding där framför allt den donationsbaserade och den belöningsbaserade är användbara för kultur. I den donationsbaserade får man donationer utan motprestation och i den belöningsbaserade får man donationer mot att den som donerar får något i utbyte. Detta något kan vara av olika värden, motsvarande donationen, allt från en t-shirt till en exklusiv förhandsvisning, från ett omnämnande till en statistroll (ifall det skulle vara en film) eller något helt annat. Fantasin sätter gränserna men det är väl investerad tid att tänka igenom detta grundligt inför en crowdfunding-kampanj.

Sammanfattningsvis var det tydliga budskapet i föreläsningen att crowdfunding kan vara ett mycket starkt verktyg för att skapa engagemang och sammanhang och att det dessutom har bonusen att möjliggöra finansiering av kulturprojekt som man brinner för. ▢

Daniels Daboczys PPT-presentation kan du se och ladda ner här.

Sammanfattning: Elin Selig

Foto: Anna Nordin & Marie Anstadius