The Village – sceniska framtidsvisoner med rötterna i den lokala myllan

I våras berättade vi att två sörmländska kulturaktörer passerat nålsögat och beviljats medel ur Postkodsstiftelsens mångmiljonsatsning ”Kreativitet, fantasi och föreställningsförmåga”. Den gången intervjuade vi Teater Sörmlands Jerk Ohlson Westin om projektet ”Not on the spectrum”. Nu är det dags att berätta om det andra projektet, Långsjö Teaters satsning The Village där de under två år ska undersöka olika möjliga hållbara framtidsscenarier med utgångspunkt i lokalsamhället. Jag satte mig en stund med projektets konstnärliga ledare, Magdi Beky Winnerstam. Det blev ett långt, vindlande samtal om utopiska och dystopiska framtidsscenarier, odlad scenografi och om konsten att sätta igång kreativa processer i lokalsamhället. Nedan följer ett destillat av det.  


– Hur föddes idén till The Village?
– Både Långsjö teater och jag själv har stött och blött frågor kring social och ekologisk hållbarhet och funderingar om framtiden i ganska många uppsättningar och verk genom åren. Så när jag fick syn på Postkodsstiftelsens utlysning så kändes den helt klockren för det vi ville göra – att utforska hur vi föreställer oss en framtid.

Magdi berättar hur projektet tar avstamp i scenarioforskning, en alltmer tillämpad analysmetod där man utgår från nuläget och föreställer sig ett antal möjliga scenarier utifrån olika möjliga händelseförlopp.

– Idag pågår hela tiden den här berättelsen om framtiden runt omkring oss. Det är nyheter, forskningsrapporter, debatt, experter. Det finns hur mycket kunskap och forskning som helst och en massa förslag på lösningar på de utmaningar vi står inför. Men när man har man jobbat med de här frågorna ett tag så inser man att det är upp till oss och att det som sätter käppar i hjulet till handling är de sociala föreställningarna vi bär på.

Magdi Beky Winnerstam

Och det är här konsten kommer in, menar Magdi och berättar om sina samtal med den holländska scenarioforskaren Kasper Kok som just lyfter konsten som en metod att engagera på djupet.

– Han tror jättemycket på idén att hantera framtidsfrågan med hjälp av konst, för konsten hjälper oss att komma utanför boxen. Den kan provocera och trigga oss, framkalla känslor och stämningar och på det viset trycka på knappar till motivation hos mottagaren.

Att göra verkstad av framtiden

Projektet tar avstamp i det lokala samhället och materialet som ska ligga till grund för scenkonstverket The Village under 2025 bygger på medborgardialoger, olika former av workshops, bland annat inom odling och hantverk men framför allt så kallade framtidsverkstäder* där Gnestabor i alla åldrar arbetar fram en mängd olika framtidsscenarion och visioner utifrån vissa givna ramar. För att provocera fram de riktigt utmanande tankarna och diskussionerna har Magdi valt två extremer ur framtidsforskningen där det ena scenariot landar i downscaling, det vill säga att vi skalar ner materiellt och lever ett betydligt enklare liv och där det andra landar i en absolut högteknologisk framtid där tekniken löser mänsklighetens utmaningar.

I somras samlades närmare 30 personer från när och fjärran på den gamla industritomten vid Salong Central för att delta i en odlingsworshop med odlaren och kocken Niklas Karlsson.

– De är två scenarier som verkligen befinner sig på varsin ände av skalan. Så tänkte jag att ”okej, men vad händer om vi kombinerar de här två?” Det blir en konfliktpunkt, en utmanande utgångspunkt för kreativiteten.

– För få verkstadsdeltagarna att förflytta sig emotionellt och tankemässigt har vi i teatergruppen inlett verkstaden med en liten oannonserad performance som är… jag ska inte säga chockerande, men som ändå rycker tag i deltagarna. Sedan släpper vi loss dem med lera och annat kreativt material utifrån dessa framtidsscenarier, men begränsade till Gnesta.

Intresset och engagemanget i aktiviteterna har hittills visat sig varit betydligt större än vad Magdi vågat hoppas på – både politiker och miljöentusiaster, aktivister och vanligt folk har gett sig in i arbetet med liv och lust.

– Jag tror att det är det lokala perspektivet och att vi har tagit framtidsfrågorna till en så pass konkret nivå som engagerar folk. Vad händer till exempel om vattennivån i Frösjön stigit si och så många meter? Vad händer om vi har inte har samma tillgång till transport som idag? Även migration kan vara en aspekt – vad händer om vi får till oss ett stort antal holländare, till exempel?

– För att Holland ligger under vatten?

– Ja, precis! Vad gör vi i lilla Gnesta då?  

Framtidsverkstäderna har hittills resulterat i en mängd innovativa och fantasifulla versioner av framtiden. Under hösten kommer det hållas framtidsverkstäder även för gymnasieungdomar. Det blir också en fortsättning på odlingskursen som hölls i juni där en stor del av den vildvuxna industrimarken runt scenkonsthuset Salong Central odlades upp och där det som odlats nu ska tas om hand. Tanken är att alla dessa erfarenheter används i det sceniska konstverket The Village som kommer ha premiär under den senare halvan av 2025 och som Magdi kommer att skriva och regissera. Det som är helt säkert är att det inte kommer bli en traditionell föreställning där man sätter sig ner bekvämt och följer en handling.

En av projektets AI-genererade illustrationer av en möjlig framtid.

– Det kommer bli ett interaktivt verk där du som publik bjuds in att ta del av olika möjliga samhällen med hjälp av cirkus, dans, teater och scenografi. Vi kommer använda oss av hela området runt Salong Central och scenografin kommer delvis bestå av levande material i form av växter som odlats fram i projektet. Just nu håller jag på med att definiera de här olika tänkta miljöerna och platserna utifrån de tankar och idéer som kommer fram i verkstäderna. Vad är det för situationer, vad är det för känsla som kommer? Vad är det för dialoger som uppstår? Det är väldigt spännande att undersöka. Och roligt!

Så mycket mer om verket vill Magdi inte avslöja för att inte föregå de kollektiva processer som just nu är igång men hon kan berätta att förhoppningen är att kunna ta produktionen vidare till andra platser och att verket och dess arbetsmetoder även ska leva vidare och utvecklas efter de två projektåren.

Vi kommer med andra ord ha all anledning att återvända till projektet vid fler tillfällen. Så länge kan du läsa mer om The Village här. Om man vill delta i någon av de olika verkstäderna eller i andra aktiviteter kopplade till projektet kan man hålla utkik på Salong Centrals webbsida.



* Framtidsverkstad är en metod som utvecklades av den tyske pedagogen Robert Jungk på 50-talet, i en efterkrigstid där människorna behövde bygga upp samhället på nytt, både fysiskt men även ideologiskt. Lust och kreativitet är nycklar i metoden.


Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *